Skip to main content

Pengalaman Belajar Kanak-Kanak

Sejak dilahirkan kanak-kanak berkembang melalui proses mengalami sesuatu. Kanak-kanak belajar berjalan, berlari, melompat, bertutur, berkawan dan bersosial melalui pengalaman sendiri. Kanak-kanak menghadapi kegagalan jatuh bangun sebelum berjaya. 


Proses belajar melalui pengalaman langsung ini merupakan cara semulajadi manusia belajar. Pembelajaran dalam bentuk pengalaman langsung sesungguhnya ialah bentuk pembelajaran yang paling berkesan. Sebenarnya pelbagai perkara dipelajari oleh kaak-kanak melalui sesuatu aktiviti yang dilaluinya.


Pengalaman Belajar Kanak-Kanak


John Holt dalam bukunya How Children Learn (1995), telah menyenaraikan prinsip-prinsip berikut dalam pembelajaran semulajadi kanak-kanak ;-


  • Kanak-kanak secara semulajadi mempunyai kekuatan daya ingin tahu dan keupayaan untuk belajar secara langsung tentang dunia sekitarnya.
  • Kanak-kanak mengetahui dengan sendirinya cara hendak belajar sesuatu.
  • Kanak-kanak memerlukan jumlah masa senyap yang banyak untuk berfikir.
  • Kanak-kanak tidak takut mengaku tidak tahu dan berani membuat kesilapan.
  • Kanak-kanak menghayati nilai-nilai intrinsik dalam perkara yang dipelajari mereka.
  • Kanak-kanak belajar paling baik tentang hubungan dengan orang lain melalui interaksi dengan pelbagai peringkat usia.
  • Kanak-kanak belajar paling baik tentang dunianya melalui pengalaman langsung.
  • Kanak-kanak memerlukan masa yang mencukupi untuk bersama keluarga.
  • Tekanan akan mengganggu pembelajaran kanak-kanak.

Berdasarkan prinsip tersebut, jelaslah bahawa penglibatan langsung dalam pembelajaran merupakan satu kaedah belajar yang semulajadi dan paling berkesan. Pengalaman langsung atau first hand experience merupakan belajar melalui proses membuat, mengalami atau melalui sendiri apa yang hendak dipelajari.


Contohnya, kanak-kanak belajar bertanggungjawab, mematuhi peraturan, berkongsi, belajar peranan orang dewasa mengikut tugas dan tanggungjawab melalui permainan pondok-pondok dan batu seremban. Apabila kanak-kanak terdedah kepada persekitaran yang merangsangkan minda, mereka akan belajar sesuatu dengan sendirinya.


kanak-kanak amat kuat rasa ingin tahunya. Lantaran itu, mereka banyak menyoal dan mencuba sesuatu yang baru tanpa rasa takut membuat kesilapan. Contohnya, kanak-kanak lelaki belajar melalui proses menanggal dan memasang semula kereta mainannya. Kaedah dan aktiviti pembelajaran yang dapat memberikan pengalaman langsung termasuk lawatan, kajian lapangan, membuat uji kaji, membuat pemerhatian, menjahit, menanam pokok, memelihara ikan di dalam akuarium, lakonan, drama dan bermain.


Pembelajaran yang berasaskan aktiviti dan berpusatkan murid dapat memberikan pengalamn langsung kepada murid-murid dalam proses pembelajaran. Sebagai guru khususnya, kita hendaklah mengambil kira alam belajar kanak-kanak dalam merancang pembelajaran yang berkesan. Alam belajar yang wajar disediakan haruslah merangkumi empat aspek iaitu ;

  • Berpusatkan murid
  • Berasaskan maklumat atau pengetahuan
  • Berpandukan pentaksiran pembelajaran
  • Berlandaskan komuniti pembelajaran

Rujukan : Murid dan Alam Belajar

Untuk lebih banyak tips parenting dan ilmu Pendidikan Awal Kanak-Kanak boleh sertai group ini https://t.me/+sacNR_e0JuI5MjVl

Comments

Popular posts from this blog

Konsep Pendidikan Awal Kanak-Kanak Mengikut Pendekatan Imam Al-Ghazali

Anak-anak ibarat kanvas putih yang perlu dicorak dengan penuh berhati-hati. Jika salah kita membentuk corak, maka buruklah hasilnya. Begitulah ibaratnya kita dalam membentuk anak-anak kerana jiwa suci anak kecil sangat mudah mengikut apa yang diajar oleh ibu bapa. Untuk artikel kali ini, Dunia Si Pari-Pari Kecil ingin berkongsikan tentang konsep pendidikan awal kanak-kanak mengikut pendekatan Imam Al-Ghazali. Siapakah Imam Al-Ghazali? Dilahirkan sebagai Abu Hamid Muhammad Bin Muhammad Al-Ghazali pada 450H/1058M di Ghazali, sebuah pekan kecil di Thus (wilayah Khurasan) Iran (kini dikenali sebagai Meshed). Beliau merupakan anak murid Imam Al-Haramyn, Abu Al-Ma'ali Al-Juwaini & merupakan pakar dalam bidang Fiqah Al-Syafii' dan Kalam Al-Asy'ari. Salah satu buku beliau yang terkenal ialah Ihya' Ulumuddin yang ditulis selepas menyedari bahawa orang Islam mula melupakan agama. Beliau sangat menekankan pendidikan awal kanak-kanak. Menurut beliau  Ibu bapa perlu

Tips Mandikan Bayi

Bagi ibu bapa yang pertama kali mendapat cahaya mata pastinya sangat gusar saat memikirkan bagaimana untuk memandikan bayi. Maklumlah, mandikan bayi jika tersilap langkah akan membahayakan. Berikutan itu, suka untuk Dunia Si Pari-Pari Kecil berkongsikan tips mandikan bayi agar anda tidak gusar lagi. Berikut adalah cara memandikan bayi langkah demi langkah, semoga tips perkongsian ini bermanfaat untuk semua ibu muda. Berapa kerap perlu memandikan bayi? Mandi 2 ke 3 kali seminggu, selama 5 ke 10 minit bagi setiap sesi secara amnya sudah cukup untuk memastikan bayi berada dalam keadaan bersih. Jika si kecil gemarkan air, anda boleh memandikan mereka sekali sehari. Elakkan daripada memandikan lebih daripada sekali kerana ia boleh mengeringkan kulit bayi baru lahir. Bagi cara memandikan bayi untuk membersihkan bahagian kemaluan si manja, anda hanya perlu menggunakan air suam dan pad kapas. Si kecil boleh dimandikan pada bila-bila masa, tetapi idea yang terbaik adalah

Aktivi Ringkas Untuk Perkembangan Kanak-Kanak di Rumah

Sebagai ibu bapa kita sebolehnya ingin menyediakan yang terbaik untuk anak-anak. Mendidik dan memerhatikan sendiri perkembangan anak-anak seakan suatu kepuasan buat ibu bapa. Jadi, Dunia Si Pari-Pari Kecil akan berkongsikan tips dan info bagaimana untuk meluangkan masa bersama anak-anak sambil melakukan aktiviti yang menyumbang kepada perkembangan mereka. Sebenarnya ada beberapa aktiviti mudah untuk ibu bapa praktikkan di rumah. Aktiviti-aktiviti yang senang yang kadang-kadang nampak remeh tapi sebenarnya sangat penting untuk perkembangan anak-anak seperti :- Membutang baju - ajar dan galakkan anak-anak untuk mengenakan butang baju sendiri sebab ini akan merangsang fine & gross motor skill Mengikat tali kasut Menggilap kasut Menyikat rambut Menyiram pokok Membersihkan tingkap, menyapu lantai dan mengelap meja. Aktiviti-aktiviti ni sebenarnya bukan saja boleh membantu perkembangan fizikal kanak-kanak, malah melatih kanak-kanak agar berdisiplin, berdikari, dan menghargai diri dengan